PLAYBACK, nr 10/2009 (46) Strona www: www.playback.pl
Forum: www.playback.pl/forum.htm Gry, książki, film, sprzęt, publicystyka
Dołącz do nas!

ZAPOWIEDZI

Dawid 'Davw' Bajorek

Need for Speed World Online

switch
Need for Speed World Online
  • Gatunek: MMO/Wyścigi
  • Producent: Black Box i EA Singapore
  • Wydawca: Electronic Arts
  • Data wydania: 2010

Kwestią czasu było kiedy EA będzie chciało Need for Speed przenieść w sieć. Wprawdzie ostatnie części, jak Undercover czy Pro Street (swoją drogą całkiem niezły) nie znalazły uznania pośród fanów. Ale kiedy piszę ten tekst, jest już po premierze kolejnej, dzięki Bogu udanej odsłony serii, czyli Shift. Osadzony tak jak w przypadku wyżej wymienionego Pro Street, na torach wyścigowych na chwilę obecną zdobywa bardzo dobre oceny. World Online nie jest już na tym etapie prac podobny do swoich najmłodszych braci a do Underground 2 z 2004 roku oraz pierwszej sieciowej próby z lat 2001 do 2003 czyli Motor City Online.

Dlaczego akurat do tych dwóch tytułów? Do pierwszej z nich WO ma nawiązywać klimatem i stylem graficznym, chociaż, miejmy nadzieję, w bardziej rozwiniętym wydaniu. Drugi za to zaliczył krótki epizod z wyścigowym MMO. Na chwilę zatrzymajmy się przy tej produkcji, ponieważ był to twór nietypowy jak na EA Games. Akcja gry została osadzona w okresie od lat 30 do 70 gdzie dysponowaliśmy 35 pojazdami, systemem rozwoju naszego kierowcy i ponad 1000 autentycznymi częściami przydatnymi w trakcji modyfikacji.

Need for Speed World Online

Need for Speed World Online

World Online rozgrywać ma się w teraźniejszości, co równoznaczne jest z współczesnymi wozami, których, jeśli wierzyć ludziom z Black Box i oddziału Elektroników w Singapurze, będzie najwięcej z dotychczasowych odsłon. Raczej nie spodziewajmy się tak powalającej liczby jak w Gran Turism,o czyli ok 800, ale może coś koło Test Drive Unlimited (bez dodatku oczywiście) tj. jakieś 140 pojazdów?

Jeśli chodzi o obietnice z dziedziny "naj" nie jest to jednak koniec. Mamy się spodziewać powalającej liczby części do tuningu, mnóstwa wyścigów i potężnego miasta (mieszanka tego z Most Wanted oraz Carbon), które to otrzyma tytuł największego w całej serii.

Tutaj pojawia się zasadnicze pytanie. Do jakiego stopnia gra będzie darmowa? Jak na razie, jesteśmy obsypywani zapewnieniami, że zagramy za darmo i jako potwierdzenie tego możemy wziąć wydanie tytułu najpierw w Azji, gdzie gry MMO często opierają się na sypaniu kasy za dodatki oraz różne ułatwienia, a nie samo granie.

Nowego NFS-a w akcji jeszcze nie widzieliśmy, ale sądząc po screenach dotychczas ukazanych i prawdopodobnie braku kamery z wnętrza samochodu ponownie spotkamy się ze zręcznościowym modelem jazdy. Moim zdaniem nie powinno to doskwierać nikomu, bo to w końcu MMO, a nie symulator. A z tego gatunku twórcy czerpią pełnymi garściami, bo nie chodzi tylko o sam fakt współzawodniczenia z żywymi przeciwnikami. Interfejs, czy inaczej mówiąc - hud, zostanie całkowicie powierzony w ręce gracza, który dzięki swojej myszce i kursorowi widocznemu na monitorze będzie mógł przenieść każde okienko w dowolne miejsce ekranu. A owych okienek kilka zobaczymy, tj. mapa, czat (prawdopodobnie globalny, ze znajomymi i być może party), prędkościomierz z wszystkimi wskaźnikami typu podtlenek azotu, obroty etc., skróty klawiszowe i odpalane dodatkowo w czasie rozgrywki bajery.

Również sieciowym, ciekawie zapowiadającym się rozwiązaniem może stać się profil gracza. Nie wiemy jeszcze jednak, jak się on ma prezentować i do czego dokładnie nam posłuży, ale wszelkie podejrzenia upodabniają go do tego, który spotkamy w Blur tj. statystyki, screeny, znajomi, wiadomości itp.

Need for Speed World Online

Need for Speed World Online

Dla każdego kierowcy znajdzie się miejsce w rankingu, a pozycja w nim wpłynie na jego reputację, którą zmieniać będziemy mogli również poprzez ulepszanie mechaniczne oraz wizualne naszego samochodu. Przykładowo Corolli AE86, Mazdy RX 7,Nissana 350z,Lamborghini Gallardo, Porshe Carrera GT, Pagani Zondy i innych, których jeszcze nie poznaliśmy, bo żadna oficjalna lista do nas nie dotarła a wszystkie te modele można wypatrzeć na screenach i trailerach.

Need for Speed World Online

Need for Speed World Online

Rankingi wiążą się z serwerami a o tych zaś nic nie wiemy. Żadnych nawet najmniejszych poszlak czy pośmigamy na kilku globalnych serwerach jak to najczęściej w MMO bywa, czy jednak lokalne, mniejsze? Nic więcej na chwilę obecną nie ujawniono. Ogólnie rzecz biorąc, oba pracujące nad Need for Speed World Online studia siedzą cichutko w swoich siedzibach i podzielone pracą ciężko (miejmy nadzieję) harują abyśmy w przyszłym roku mogli prześcigać się na trasach nieznanego nam miasta super szybkimi, tuningowanymi wozami.

Osobiście trzymam mocno kciuki za sukces tej gry, mimo że jestem zagorzałym fanem TDU i nieprzerwanie przemierzam asfalty Oahu od marca 2007, chciałbym wreszcie zakosztować jakiejś odmiany w wirtualnym kierowaniu wraz ze znajomymi. A być może wywiąże się z tego jakaś rywalizacja, ponieważ Unlimited 2 nadciąga...