PLAYBACK, nr 07/2009 (43) Strona www: www.playback.pl
Forum: www.playback.pl/forum.htm Gry, książki, film, sprzęt, publicystyka
Dołącz do nas!

FILM

Michał 'Ender' Grązka

Lwica

switch
Lwica
  • Gatunek: Dramat
  • Rok produkcji: 2008
  • Reżyser: Pablo Trapero
  • Scenariusz: Pablo Trapero, Alejandro Fadel
  • Obsada: Martina Gusman, Elli Medeiros, Rodrigo Santoro, Laura García
  • Dystrybutor: Vivarto

Wiele jest filmów, które traktujemy jak zwykłą fikcję. Patrzymy przez te półtorej godziny na to, co dzieje się z bohaterami na ekranie, ale dobrze wiemy, że elementy świata przedstawionego są często zbyt absurdalne i nierealne, żebyśmy mogli w pełni wczuć się w to, co chce nam opowiedzieć reżyser. Zdarzają się jednak sytuacje, kiedy widzimy coś nam na tyle bliskiego, że przeżywamy wraz z postaciami to, co ich spotyka.

Więzienie to idealny temat dla różnorodnych opowieści, zarówno tych, których tematem może być zarówno heroizm i poświęcenie, jak i wyciąganie na wierzch różnych brudów świata. Te nieco zabarwione hollywoodzką wyobraźnią to chociażby "Zielona Mila" czy "Skazani na Shawshank". Jednak to właśnie obrazy kreowane bardziej na dramaty, w których widza nastawia się na współczucie, zaczynają cieszyć się coraz większa popularnością. Mieliśmy już polską "Symetrię", teraz dostajemy argentyńską "Lwicę".

Lwica

Lwica

Julia to jeszcze młoda kobieta. Pewnego razu budzi się w swoim mieszkaniu, a nieopodal leży dwóch jej współlokatorów i zarazem kochanków - jeden martwy, drugi ciężko ranny. Zaburzone wspomnienia minionej nocy i sprzeczność zeznań z ocalałym towarzyszem sprawiają, że ciężarna dziewczyna zostaje wysłana do aresztu. Blok przeznaczony dla matek z małymi dziećmi staje się nowym domem dla niej samej i dla jej wkrótce urodzonego synka, Tomasa.

Lwica

Lwica

Od początku główna bohaterka budzi pewne kontrowersje. Z jednej strony jesteśmy świadkami jej osobistego dramatu - musi przystosować się do nowego środowiska i zadbać o to, aby jej potomek miał ludzkie warunki, ale z drugiej strony mamy świadomość, że nie jest ona w stu procentach postacią pozytywną, nie wsadzono jej do celi za nic. Na naszych oczach odgrywa się swoista przemiana, początkowo niechciane dziecko staje się później tym, o co walczy się z największym wysiłkiem, niczym nomen omen lwica o swoje młode.

Odmiennie do wielu innych "więziennych" filmów, tutaj nie zawsze każdy musi walczyć sam, a nie wszyscy dookoła są wrogo nastawieni. Obserwujemy jak nawiązują się wzajemne przyjaźnie, matki pomagają sobie nawzajem przy swoich dzieciach i starają się zdobyć dla przyjaciółek rzeczy potrzebne dla nich i maluchów. Podobnie sprawa ma się ze strażnikami - owszem, bywają brutalni, kiedy muszą, ale Pablo Trapero w swoim filmie pokazuje, że oni też są ludźmi i rozumieją cudze potrzeby i trudne położenie. Dzięki temu "Lwica" jest bardziej naturalna niż inne tytuły, które ukazują walkę "główny bohater kontra reszta świata".

Lwica

Lwica

Całe dzieło jest skonstruowane w taki sposób, żeby jak najlepiej pokazać nam uczucia targające Julią i problemy, przed którymi musi stawać. Sama aktorka, Martina Gusman, również ułatwia nam to zadanie i wyraziście przedstawia emocje, jakie wychodzą z jej bohaterki. Kręcenie filmu w prawdziwym więzieniu i odważne pokazywanie wielu scen (jak choćby wspólnej kąpieli czy karmienia dzieci) tylko utrzymuje nas w przekonaniu, że takie historie mogą dziać się naprawdę, mimo że ten konkretny przypadek to jedynie fikcja wykreowana przez scenarzystów.

Jeśli dość mamy tandetnych i kiczowatych obrazów, które służą tylko pustej rozrywce, a chcemy obejrzeć coś, w co naprawdę można się wczuć, to "Lwica" będzie dobrym wyborem. Czasem warto dać odpocząć wyobraźni i wtopić się w surową rzeczywistość, tym bardziej jeśli jest ona serwowana przez tak dobrych filmowców jak argentyńscy twórcy omawianego tytułu. Ze względu na brutalność przedstawionego otoczenia nie jest to film dla wszystkich, ale z pewnością nikt, kto wysoko ceni dramaty, nie powinien czuć się zawiedziony.