PLAYBACK, nr 12/2007 (24) Strona www: www.playback.pl
Forum: www.playback.pl/forum.htm Gry, książki, film, sprzęt, publicystyka
Dołącz do nas!

TEMAT NUMERU

Maciej 'Ostach' Ostachowski

Polscy producenci [publi]

switch
Polscy producenci [publi]

      Postanowiłem, że wzbogacę nieco ten obfity w recenzje polskich gier temat numeru o spis wszystkich ich twórców. Znajdziecie tu krótki opis każdego rodzimego producenta gier wraz z logo. Zapraszam do lektury!

      CD-Projekt RED

      CD-Projekt RED

      CD-Projekt RED

      Rok założenia: 2003

      Siedziba firmy: Warszawa

      WWW: http://www.cdprojekt.pl/

      Producent, którego chyba nie muszę nikomu przedstawiać. Studio powstało w roku 2003 i natychmiast rozpoczęło pracę nad "egranizacją" bestsellerowej powieścią Andrzeja Sapkowskiego "Wiedźmin". Proces developingu trwał cztery długie lata, podczas których programiści i graficy zdobyli nowe umiejętności, które mogą bardzo się przydać przy następnych projektach. Studio pozyskało też licencję na engine od Bioware - Aurorę.

      Ich super-produkcja została doceniona nie tylko w Polsce, ale także w innych krajach Europy. Zdobyła liczne nagrody w ogromnych zagranicznych serwisach - przykładem jest choćby IGN i przyznanie Witcherowi "IGN Editors Choice Award".

      Aktualnie firma rozgląda się za programistami X360, co budzi pewne podejrzenia, że szykowana jest konwersja Wieśka na konsolę, czego oczywiście większość z naszej braci pecetowców nie chce ;). Sporo mówi się także o rozpoczęciu prac nad Witcherem 2.

      Najważniejsze produkcje: Wiedźmin!

      Dodatkowe info: CD-Projekt RED powstał jako oddział dystrybutora CD-Projekt

      City Interactive

      City Interactive

      City Interactive

      Rok założenia: 2002

      Siedziba firmy: Warszawa

      WWW: www.city-interactive.com

      City Interactive to producent stosujący zasadę "nieważne jakiej jakości, byle dużo". Z tego też nie mogą się wybić spośród polskich producentów - gry takie jak Menadżer Kolarski z pewnością sukcesów nie przysporzą.

      Głównie grzebią natomiast przy tematyce II Wojny światowej. Słyszeliście może o Tunelach Stalina czy Code of Honor (zapewne tylko w kaszance w wiadomo jakim piśmie)? To ich sprawka.

      Jednymi z najlepszych produkcji CI są Mortyr oraz Terrorist Takedown. Obydwie jednak niczym nie zachwycają. Mortyr III, np. w dzień premiery można było znaleźć na półce z gazetami za symboliczną cenę 19,99 zł. Firma - na całe szczęście - planuje małą rewolucję wraz z oficjalną kontynuacją TT. Silnik F.E.A.R.-a połączony z Havok 2.0 jest silną bronią, ale czy wystarczającą? Oprócz tego niedawno wydali przygodówkę detektywistyczną Art of Murder - również nic specjalnego.

      Najważniejsze produkcje: Seria Mortyr oraz Takedown Terrorist

      Dodatkowe info: Działa również jako wydawnictwo

      In Images

      In Images

      In Images

      Rok założenia: 2001

      Siedziba firmy: Kraków

      WWW: http://www.inimages.pl

      Maluśkie studio deweloperskie, skupiające się głównie na produkcji gier dla dzieci. Wyjątkiem jest tu oczywiście Detektyw Rutkowski, który mimo tego, że okazał się TOTALNYM nieporozumieniem, osiągnął cel - właśnie głupota gry sprawiła, że wielu ludzi zdecydowało się na jej kupno. Cała sława spłynęła jednak na wydawnictwo PLAY, kiedy to przecież In Images jest tu producentem!

      Najważniejsze produkcje: Detektyw Rutkowski is Back!, World War II: Panzer Claws

      Dodatkowe info: Ścisła współpraca z PLAY

      Intoxicate Interactive

      Intoxicate Interactive

      Intoxicate Interactive

      Rok założenia: 2005(?)

      Siedziba firmy: Brak

      WWW: http://www.intoxicate.svx.pl/team.php

      Właściwie to ta "firma" nie powinna się w spisie pojawić. Jest to amatorskie studio, które własnej siedziby tak naprawdę nie posiada. Grupka ludzi rozsianych po całej Polsce, pragnących udowodnić, że potrafią robić gry.

      Sytuacja ma się aktualnie duzo lepiej niż na początku - mają własną stronkę, podpisali odpowiednie papierki... Są na dobrej drodze, jeżeli chodzi o powstanie w pełni profesjonalnej firmy.

      Aktualnie pracują nad RPG Afterfall w falloutowskich klimatach. Jak mówią sami twórcy "To nie jest gra o ratowaniu świata. To ostrzeżenie - gra o świecie, w którym my moglibyśmy żyć."

      Najważniejsze produkcje: Afterfall

      Dodatkowe info: Emm... Strona na darmowej domenie svx.pl?

      LK Avalon

      LK Avalon

      LK Avalon

      Rok założenia: 1995

      Siedziba firmy: Świlcza

      WWW: http://www.lkavalon.com/lka/

      Kolejne niezbyt duże studio, od pewnego czasu poświęcające się tworzeniu gier edukacyjnych. Wypuścili pełno produkcji w stylu Łamigłówki dla Dzieci czy Młody Einstein. Są to idealne gry dla tych, którzy dopiero zaczynają przygodę z komputerową rozrywką.

      Dla nas, prawdziwych graczy, studio również przygotowało parę godzin solidnego giercowania. To właśnie dla nas twórcy stworzyli produkt o niezwykle ciekawej i dźwięcznej nazwie "Schizm". Warto również wspomnieć o dobrze znanym w naszej redakcji Kokomando ;).

      Najważniejsze produkcje: Kokomando, Schizm: Prawdziwe Wyzwanie

      Dodatkowe info: Działa również jako wydawnictwo

      Metropolis Software

      Metropolis Software

      Metropolis Software

      Rok założenia: 1993

      Siedziba firmy: Warszawa

      WWW: www.metropolis-software.com

      Metropolis to firma, która zaistniała na rynku gier komputerowych już w roku 1993 wraz z "Tajemnicą Statuetki" - pierwszą polską przygodówką.

      Mimo niewielkiego teamu, do dziś uznawana jest za jednego z największych polskich producentów. Bo w końcu kto nie zna Księcia i Tchórza, kultowej już produkcji point'n'click? Albo przygód komandosa Cole'a Sullivana z Gorky?

      Ich ostatnią produkcją jest niedoceniony na zachodzie Infernal (w Polsce zrobił bardzo pozytywne wrażenie). Mimo że gra nie osiągnęła większych sukcesów, studio nie zamierza zaprzestać tworzenia strzelanek. Ostatnio zapowiedzieli FPS-a pod nazwą THEY, z którym wiązane są przeogromne nadzieje. I co warto dodać - nie tylko w naszym pięknym kraju.

      Najważniejsze produkcje: Infernal, Książę i Tchórz, trylogia Gorky

      Dodatkowe info: Bardzo ciekawe, że to na początku właśnie Metropolis miało być producentem Two Worlds. Byłaby to jednak zupełnie inna gra - osadzona w przyszłości. Akcja rozgrywałaby się na innej planecie, a głównymi wrogami mieli być kosmici i roboty. Jednakże gdzieś w okolicach 2000 roku prace wstrzymano, a w 2005 wznowiło je Reality Pump.

      People Can Fly

      People Can Fly

      People Can Fly

      Rok założenia: 2002

      Siedziba firmy: Warszawa

      WWW: http://www.peoplecanfly.com/

      PCF to liczący 50 osób team profesjonalistów pod dowództwem Adriana Chmielarza. Pierwszą ich grą był Painkiller. Produkcja, która po ok. 100 recenzjach (!!!) na Gamerankings utrzymuje bardzo dobrą średnią 80%. Niestety, niedawno PCF oddało prawa do tejże marki pewnemu czeskiemu developerowi, który oczywiście klimatu nie miał prawa poczuć.

      Jednakże nie ma się co martwić na zapas. Starania naszych rodaków zostały zauważone przez ogromną korporację Epic, która zaproponowała Polakom ofertę nie do odrzucenia. Zaczęło się od drobnych pomocy graficznych przy UT3, a obecnie PCF odpowiedzialny jest za całą konwersję Gears of War na PC.

      Jeżeli chodzi o plany na przyszłość, sporo mówi się o własnych projektach oraz o ewentualnej zmianie nazwy studia na Epic Polska.

      Najważniejsze produkcje: Seria Painkiller, Gears of War

      Dodatkowe info: Gears of War PC zbiera wysokie noty

      Reality Pump

      Reality Pump

      Reality Pump

      Rok założenia: 2003

      Siedziba firmy: Kraków

      WWW: www.realitypump.pl

      Reality zabłysnęło w Europie głównie z powodu wydanego zarówno na pecety, jak i konsole Xbox 360 RPGa - Two Worlds. Niestety, nie był to hit na skalę światową, a przynajmniej nie na Starym Kontynencie - w Polsce bowiem zrobił niebagatelną furorę, bijąc na głowę takie tytuły jak Gothic 3.

      Wcześniej nie wiodło im się tak źle. Studio jest twórcą niezwykle popularnej serii RTS-ów, znanej pod nazwą "Earth".

      Nie jest to mocny i pewny producent na rynku, ale z pewnością jeden z tych lepszych, jeżeli chodzi o nasz kraj. Martwi jednak fakt, że firma nie przedstawiła na razie żadnych planów na przyszłość.

      Najważniejsze produkcje: Seria Earth oraz Two Worlds

      Dodatkowe info: Tak naprawdę zespół powstał w roku 1995, ale był wtedy zaledwie jednym z wielu developerów TopWare Interactive. Jako "Reality Pump" działa dopiero od 2003 roku.

      Rebelmind

      Rebelmind

      Rebelmind

      Rok założenia: 1999

      Siedziba firmy: Warszawa

      WWW: www.rebelmind.com

      Rebelmind to studio mające swoje najlepsze lata za sobą. W lepszych czasach przyczyniło się do powstania gier z różnych gatunków - od platformówek dla dzieci po klasyczne strzelanki i RPG.

      Ich największą produkcją jest gra action/RPG o nazwie GROM - przenosimy się do czasów II Wojny światowej, gdzie niemiecka jednostka specjalna odnalazła ślady dawnej cywilizacji, która według legend posiadała broń tak potężną, że zdolną unicestwić całe narody. Oprócz tego wyszedł im jeszcze Space Hack - gra garściami czerpiąca pomysły z Diablo.

      Firma nie ma aktualne żadnych obiecujących planów na przyszłość.

      Najważniejsze produkcje: GROM

      Dodatkowe info: Współpraca z LK Avalon.

      Techland

      Techland

      Techland

      Rok założenia: 1997

      Siedziba firmy: Wrocław

      WWW: http://www.techland.pl/

      Bardzo poważna, licząca się na świecie polska firma. Za granicą zasłynęli między innymi dzięki Chrome oraz Call of Juarez. W przypadku tego drugiego, strzałem w dziesiątkę było przyjęcie propozycji Ubisoftu i stworzenie konwersji na X360. Mając za sobą tak potężnego wydawcę, nie musieli się obawiać o dobrą reklamę. Spodobał im się także rynek konsol - planują już zawsze robić zarówno pecetowe wersje gier, jak i ich porty na Xbox'a, a w przyszłości również PS3.

      Programiści z Techlandu są autorami bardzo znanego silnika graficznego - Chrome Engine. Co roku aktualizowany o nowe efekty jest bardzo solidnym i dobrym narzędziem do developingu.

      Aktualnie w planach firmy są trzy produkty - Dead Island, Warhound oraz kontynuacja Chrome. Zapowiedzi dwóch pierwszych znajdziecie w tym numerze.

      Najważniejsze produkcje: Call of Juarez, Chrome

      Dodatkowe info: Działa również jako wydawca.