S.T.A.L.K.E.R. Clear Sky
Gatunek: FPS
Producent: GSC Game World
Wydawca: Deep Silver
Dystrybutor PL: CD Projekt
Data premiery: 5 września 2008
Platforma: PC
B: Prequel niezwykłego, postapokaliptycznego shootera rozgrywającego się za naszą wschodnią granicą. Programiści z GSC Game World znacznie poprawili stronę wizualną produkcji - teraz obsługuje DirectX 10 i wszelakie fajerwerki graficzne z nim związane. Jednak nadal pierwsze skrzypce gra tutaj niesamowity klimat. Podobnie jak w różnych dodatkach (choć, gwoli ścisłości, Clear Sky, nie jest rozszerzeniem lecz prequelem), tak i tutaj twórcy oddają do dyspozycji graczy m.in. nowe uzbrojenie oraz ulepszone AI przeciwników. Ponadto GSC pokusiło się o dodanie opcji szybkiej podróży, choć oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie, by przemierzać Zonę na własnych nogach. Prócz lokacji znanych ze S.T.A.L.K.E.R.-a, w grze znajdziemy dwie nowe mapy - szpital psychiatryczny oraz miasteczko Limańsk - to dość mało. Ponadczasowa reguła dodatków (to samo, ale więcej i lepiej) została tutaj wdrożona w życie.
Prognoza: 8/10
SPORE
Gatunek: Strategia
Producent: Maxis
Wydawca: EA
Dystrybutor PL: EA
Data premiery: 7 września 2008
Platformy: PC, Mac
Cena: 159,90
V: Wyhodujmy sobie… cywilizację. Zostańmy na chwilę bogiem, wiecie, tym starszym gościem zajmującym się doborem naturalnym i zarządzającym Fabryką Stworów. Zaczynając od małego sporka, tfu, stworka, baraszkującego w pra-zupie, poprzez wszystkie etapy jego ewolucji, aż po coś na kształt homo sapiens podbijającego kosmos, zabawimy się w Stwórcę i jego wybrany ludek. Pierwsze ognisko. Pierwsza dzida. Pierwsza bomba atomowa. Czy taka wybuchowa poniekąd mieszanka może się nie udać? Może, o ile początkowy zamysł koncepcyjny ubrany zostanie w grę dla dziesięciolatków, a produkt końcowy nie wiele będzie miał wspólnego z tym prezentowanym w latach 2005-06. Do tego DRM, limit aktywacji, limit rejestracji i obłędna cena.
Prognoza: 6/10
Crysis: Warhead
Gatunek: FPS
Producent: CryTek
Wydawca: EA
Dystrybutor PL: EA
Data premiery: 18 września 2008
Platforma: PC
Cena: 79,90 zł
V: W chwili, gdy czytacie te słowa Warhead leży już na półkach sklepowych. Kolejna część Crysisa, a w zasadzie zwykły add-on z odrobinę podrasowaną grafiką (czy taką grafę można jeszcze podrasować?), mający na celu przedłużenie zabawy w mordowanie biednych kosmitów na pewnej azjatyckiej wysepce. Tym razem pokierujemy niejakim "Psycholem" Sykesem, który w pierwszej części przepadł na jakiś czas powracając do boju w egzoszkielecie obcych. Więcej broni, więcej walk, wybuchające cysterny z paliwem, filmowe zagrywki, to jest to, co tygrysy lubią najbardziej. Pytanie tylko czy ktoś nie próbuje nam przypadkiem sprzedać tej samej gry po raz drugi, zbytnio się przy tym nie wysilając?
Prognoza: 8+/10
Wiedźmin: Edycja Rozszerzona
Gatunek: RPG
Producent: CD Projekt RED
Wydawca: CD Projekt
Dystrybutor PL: CD Projekt
Data premiery: 19 września 2008
Platforma: PC
Cena: 19,90 zł update
V: Ilu producentów dba o swoje dzieła poprawiając je wg sugestii fanów? Prawie żaden, czego najlepszym przykładem problemy z Gothikiem 3 czy też Crysisem pod systemem Vista. Tym większe brawa należą się Redom, że wzięli sobie do serca wszelkie uwagi społeczności fanów i dopieścili swój sztandarowy produkt w maksymalny sposób. Większa różnorodność postaci drugoplanowanych. O wiele szybsze wczytywanie lokacji. Niemal od nowa tworzony dubbing i napisy do wersji angielskiej i niemieckiej. Poprawiono krytykowaną gestykulację, mimikę twarzy, jak i niezbyt czytelny interfejs. Do tego nowe bonusy: ścieżka audio inspirowana grą, nowy poradnik, narzędzie moderskie Djinni oraz dwie przygody (z pełnym dubbingiem), jedna znana wcześniej, jedna zupełnie nowa. Całość do pobrania za darmo ze strony deweloperów, dla leniwych w formie taniego update packu z wszystkimi nowościami i nową wersją okładki, tudzież w wersji gry, dla tych co z Wieśkiem kontaktu jeszcze nie mieli. I nie wiem czemu, ale tytuł kojarzy mi się jakoś z elfkami chętnymi do zabawy z Białym Wilkiem…
Prognoza: 8+/10
Brothers In Arms: Hell's Highway
Garunek: Taktyczny FPS
Producent: Gearbox
Wydawca: Ubisoft
Dystrybutor PL: b/d
Data premiery: 31 września 2008
Platforma: PC, X360, PS3
B: Dodatek do taktycznego drugowojennego shootera - Brother in Arms - powstawał bardzo długo (pierwsze zapowiedzi pojawiły się w kwietniu... 2006 roku). Twórcy opóźnienie tłumaczą problemami technicznymi związanymi z równoczesnym powstawaniem tytułu na komputery osobiste I konsole nowej generacji. Czasu wymagało również zapoznanie się twórców z nowym silnikiem graficznym, na którym Gearbox oparł swoją najnowszą produkcję - popularny ostatnimi czasy Unreal Engine 3. Niemniej jednak, jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z planem wydawniczym, to w chwili, gdy czytacie te słowa dodatek leży na sklepowych pólkach. Co wnosi nowego? Ulepszone AI zarówno przeciwników, jak i kompanów, znacznie ulepszona grafika, grupa "operatorów wyrzutni rakiet" I najważniejsze - świetna fabuła, znacznie ciekawsza od tej zaprezentowanej przez "podstawkę". Choć główna zasada gry - 4F (Find, Fix, Flank, Finish) została zachowana.
Prognoza: 8+/10
Far Cry 2
Gatunek: FPS
Producent: Ubisoft Studios
Wydawca: Ubisoft
Dystrybutor PL: Cenega
Data premiery: 24 października 2008
Platforma: PC
V:Kiedy Crytek pozbierał zabawki i rozpoczął prace nad Crysisem, czyli faktycznym sequelem Far Cry'a, wydawało się, że same prawa do tytułu nie wystarczą Ubi, by stworzyć dobrą grę. W historii branży zdarzały się wyjątki, takie jak zmiana developera Tomb Raidera na Crystal Dynamics, ale przeważnie nowy team i stary tytuł oznaczał gorszy produkt, odcinający tylko kupony od sławnego poprzednika. Na szczęście tym razem na to się nie zanosi. Far Cry 2 zapowiada się na produkt bez dwóch zdań rewolucyjny. Ogromny, otwarty świat. Zabawa z ogniem. Niszczejące bronie. Nastawianie złamanych kości. I wielki come back lotni. Brakuje tylko dzikich zwierząt, zombie i puszek z piwem ;).
Prognoza: 9/10
Silent Hill: Homecoming
Gatunek: survival horror
Producent: Double Helix Games
Wydawca: Konami
Dystrybutor PL: brak
Data premiery: 30 października 2008
Platformy: PC, PlayStation 3, Xbox 360
B: Na Cichym Wzgórzu po raz kolejny będą miały miejsce straszne wydarzenia. Tym razem jednak to nie Japończycy przygotowali dla graczy kolejną część tej niezwykle popularnej i bardzo cenionej na świecie serii. Produkcją tej piątej odsłony Silent Hilla się studio Double Helix Games (przed fuzją The Collective oraz Shiny Entertainment). Nowi twórcy odchodzą nieco od rozwiązań znanych z poprzedniczek. Ale zacznijmy od początku - bohaterem Homecoming będzie Alex Sheperd, 22-letni żołnierz. W tej odsłonie będzie zdecydowanie więcej walki niźli uprzednio. Do eksterminacji przeciwników posłuży nam głównie broń biała, choć nic nie stanie nie przeszkodzie, by przygotować potrawę "zombie w sosie własnym z farszem ołowiowym". Ponadto po raz pierwszy w serii będziemy mieli do czynienia z drzewkami dialogowymi. Przy ważniejszych rozmowach wybór odpowiedzi może wpłynąć na to, jakie zakończenie ujrzymy pod koniec zabawy - tych ostatnich, jak zawsze, ma być kilka.
V: Jak dla mnie zapowiada się kolejna porażka roku - zlecenie produkcji tak kultowego produktu jak Silent Hill podrzędnej firmie świadczy albo o głębokim kredycie zaufania, albo tez o głębokim kryzysie w samym Konami… Jak dla mnie góra 6/10.
Prognoza: 9/10
Sacred 2: Fallen Angel
Gatunek: hack&slash
Producent: Ascaron
Wydawca: Deep Silver
Dystrybutor PL: Cenega
Data premiery: październik 2008
Platformy: PC, PlayStation 3, Xbox 360
B: Ascaron w drugiej części ciepło przyjętego hack&slasha z 2004 roku stawia na sprawdzoną zasadę: więcej tego, co było dobre w "jedynce"+kilka nowości. Na początek kilka liczb: aby wykonać 180 (!) zadań powiązanych z wątkiem głównym, należy spędzić ok. 35 godzin przed ekranem monitora lub telewizora (Sacred 2 zostanie wydane również na konsole nowej generacji). Ponadto na bohatera będzie czekać aż 550 questów pobocznych. Oczywiście taka ilość zadań będzie miała przełożenie na ilość możliwych do zdobycia poziomów doświadczenia - tych będzie 250. Do tego levela będzie można doprowadzić postać należącą do jednej z sześciu klas - Serafia, Wojownik Cienia, Inkwizytor, Wysoka Elfka, Driada oraz Strażnik Świątyni. Sacred 2 na pewno umili czas oczekiwania wyposzczonym fanom hack&slashy na trzecią część Diablo.
Prognoza: 8+/10
Prince of Persia
Gatunek: akcja
Producent: Ubisoft Montreal
Wydawca: Ubisoft
Dystrybutor PL: b/d
Data premiery: listopad 2008
Platformy: PC, PlayStation 3, Xbox 360
B: Od chwili, gdy Ubisoft oznajmił, że prace nad najnowszą odsłoną przygód Księcia Persji trwają, temat ani na chwilę nie ucichł. Planowany na listopad nowy PoP nie posiada podtytułu - co podkreśla, że nowa część serii bardzo różni się od poprzedniczek. Zmiany są bardzo duże I obejmują praktycznie każdy aspekt gry. Widać to już na pierwszy rzut oka - styl graficzny został całkowicie zmieniony. Choć najnowsza część została oparta o engine Assassin's Creed, to wizualnie w ogóle nie przypomina ani poprzedniczek, ani AC. Szata graficzna sprawia niesamowite wrażenie jakby ręcznie rysowanej (cell shading). Modyfikacjom uległa również mechanika rozrywki - teraz zdecydowanie więcej będzie biegania po ścianach I innych wyczynów ekwilibrystycznych, niźli walki. Ta ostatnia również uległa metamorfozom - naraz zmierzymy się z jednym, może dwoma przeciwnikami, a nie tak jak miało to miejsce w poprzednich częściach serii - ze znaczną rzeszą wrogów. Ma to duży wpływ na system walki - teraz będzie dużo bardziej widowiskowy, zaś Książę będzie wyposażony w tajną broń... Mowa tu Elice, nowej towarzyszce głównego bohatera, która - w przeciwieństwie do innych przedstawicielek płci pięknej znanych fanom trylogii - nie będzie odstępowała Księcia na krok. To dzięki niej następca perskiego tronu będzie mógł wykonywać jeszcze bardziej karkołomnych akrobacji, jak I pokonywać efektowniej pokonywać swych nieprzyjaciół. Powiew... o pardon, wicher świeżości ze strony developera oznacza jedno - seria przetrwa, zaś najnowsza odsłona, planowana na listopad, ma ogromne szanse zostać okrzykniętą najlepszą grą A.D. 2008.
Prognoza: 10/10
Dead Space
Gatunek: horror
Producent: EA Redwood Shores
Wydawca: EA
Dystrybutor PL: EA
Data premiery: 14 października 2008
Platformy: PC, PlayStation 3, Xbox 360
B: Inżynier Isaac zostaje wysłany na pokład statku USG Ishimura. Załoga frachtowca od dłuższego czasu nie daje oznak życia, więc dowództwo doszło do wniosku, iż nawalił system. Jak zapewne się domyślacie, to nie w awarii sprzętu leży problem... Tym, co wyróżnia Dead Space na tle innych survival horrorów, jest bohater. Tu nie kierujemy napakowanym komandosem (tak jak miało to miejsce np. w F.E.A.R. czy Resident Evil), ale intelektualistą, który nigdy nie miał broni w ręku. Electronic Arts - podobnie jak gracze - wiąże z tym tytułem spore nadzieje. Ta gra będzie albo - jak zapowiadają twórcy - jedną z najstraszniejszych produkcji wszech czasów, albo czymś w stylu gierkowej Piły - tworu, który potrafi jedynie wzbudzać obrzydzenie.
Prognoza: 9/10
Fallout 3
Gatunek: RPG
Producent: Bethesda Softworks
Wydawca: Bethesda Softworks
Dystrybutor PL: Cenega
Data premiery: 31 października 2008
Platformy: PC, PlayStation 3, Xbox 360
V: Wskrzeszanie starych hitów wzbudza skrajne emocje. Jedni marzą o kolejnej części Baldur's Gate, dla drugich byłaby to profanacja. Podobnie jest z Falloutem. Produkcję kontynuacji tej kultowej serii powierzono Bethesdzie, znanej z takich ambitnych dzieł jak Morrowind czy Oblivion. Nie powiem, optymistycznie to nie nastraja, szczególnie po udostępnieniu pierwszych filmików gdzie główny nacisk położono na eksplodujące głowy oponentów a dialogi przypominają jako żywo te z Obliviona (czytaj - po parę linijek tekstu przy statycznym ustawieniu kamery). Nie spodziewam się czegoś wielkiego, dlatego też jakoś smutno mi nie będzie, gdy kolejny super-tytuł okaże się porażką… Czekamy z odrobiną niepokoju.
Prognoza: 7/10
King's Bounty: The Legend
Gatunek: strategia
Producent: Katauri Interactive
Wydawca: 1C
Dystrybutor PL: Cenega
Data premiery: październik 2008
V: King's Bounty, pierwowzór serii HoM&M, po kilkunastu latach doczekał się remake'u, dzięki rosyjskim developerom. Zapowiada się kawal dobrej strategii w klimatach heroesowych, bardziej zbliżonych do słynnej "trójki", niż kolejnych części, zresztą, nawet motywy muzyczne są jakby żywcem wyjęte. A więc po raz kolejny wsiadamy na koń by przemierzać świat w poszukiwaniu artefaktów, walcząc z różnorakimi paskudami rodem ze świata fantasy i zdobywając kolejne poziomy doświadczenia. Po publikacji demka można powiedzieć jedno - wszyscy fani serii HoM&M powinni już teraz przyszykować się na rozbijanie świnki-skarbonki.
Prognoza: 8/10
Need for Speed Undercover
Gatunek: wyścigowa
Producent: EA Black Box
Wydawca: EA
Dystrybutor PL: EA
Data premiery: 21 listopada 2008
Platformy: PC, PlayStation 2, PlayStation 3, PSP, DS, Wii, X360
B: Elektronicy po raz kolejny chcą przyciągnąć fanów szybkich samochodów przed ekrany monitorów /telewizorów. Po rajdach na oficjalnych torach, duch sportu opuszcza serię - Undercover znów będzie się rozgrywać na ulicach miast, przy akompaniamencie policyjnych syren. Części serii sprzed ProStreet czerpały inspirację m.in. z takiego filmu jak "Szybcy i wściekli". Zaś Undercover... sam będzie takim filmem! Zdecydowanie większą wagę przyłożono do fabuły. Wyścigi będą poprzedzane I kończone przerywnikami filmowymi nagranymi na potrzeby gry z udziałem aktorów o mniejszym lub większym prestiżu. Jak wskazuje nam podtytuł (Undercover to z ang. tajniak) będziemy kierować policjantem, który ma za zadanie przeniknąć do światka nielegalnych ulicznych wyścigów. Do tego z kolei niezbędne są szybkie samochody. Tych nie powinno nikomu zabraknąć - wśród nich znajdziemy takie cudeńka ówczesnej motoryzacji jak Dodge Viper GTS, Audi RS5 czy Porsche 911 GT2.
Prognoza: 8+/10
Tomb Raider: Underworld
Gatunek: akcja
Producent: Crystal Dynamics
Wydawca: Eidos
Dystrybutor PL: Cenega
Data premiery: listopad 2008
Platformy: PS2, XBox 360, DS, PC, PS3, Wii
V: Wystarczą dwa słowa: Lara Croft. Po raz kolejny ze stajni Crystal Dynamics, której developerzy, słynni z serii o dwóch wampirach, tchnęli życie w skostniały model rozgrywki. Zapowiada się jeszcze lepsza, w pełni next-genowa grafika oraz klimaty rodem z pierwszej odsłony TR. Eksploracja, walka z dzikimi zwierzętami, klimat tajemnicy, a więc wszystko to, co zadecydowało o sukcesie pierwszych części przygód Lary Figlary. Do tego twórcy zapowiadają możliwość własnoręcznego wpływu na przebieg rozgrywki - sami mamy zadecydować czy chcemy więcej walki, czy więcej eksploracji. Nie da się ukryć, że to dość innowacyjne rozwiązanie. Tylko czy nie zburzy klimatu opowieści? Bo w końcu to twórcy powinni sami mieć ostateczny i pełny obraz swojego dzieła.
Prognoza: 9/10
GTA 4
Gatunek: gra akcji / TPP
Producent: Rockstar North
Wydawca: Rockstar Games
Dystrybutor PL: Cenega
Data premiery: listopad 2008
Platformy: PC, Xbox 360
B: Gdy pod koniec kwietnia wersja przeznaczona na konsole trafiła na sklepowe półki, w wielu magazynach branżowych została bardzo wysoko oceniona. Z kolei PeCetowcy po raz kolejny poczuli się... hm... niedocenieni? Niemniej jednak od czasu, gdy malezyjski PC Gamer doniósł o tym, że Rockstar szykuje konwersję, temat wersji PC czwartego GTA nie ucichł. Zapewne wielu fanów serii odetchnęło z ulgą, gdy producent potwierdził pogłoski. Konsolowy pierwowzór był świetny, zaś konwersja ma szansę być jeszcze lepsza, choć zapewne tylko od strony technicznej. Nowego contentu nie uświadczymy.
Prognoza: 9+/10
Call of Duty World at War
Gatunek: FPS
Producent: Treyarch
Wydawca: Activision
Dystrybutor PL: LEM
Data premiery: 11 listopada 2008
Platforma: PC, PlayStation 3, Xbox 360, Wii
V: Po ogromnym sukcesie CoD 4 z rąk Infinity Ward na Treyarch spoczęła ogromna odpowiedzialność. Firma znana do tej pory z drugoligowych pozycji w ramach cyklu przeznaczonych głównie na konsole oraz dodatków teraz tworzy pełnoprawny tytuł na fali ekscytacji CoD-em. Wszyscy oczekują czegoś równie wielkiego z równie udanym trybem multi. Treyarch rzuca nas (niestety) na powrót w klimaty drugowojenne, tym razem głównie na wyspy Pacyfiku, gdzie czekają nas brutalne starcia z Japończykami. Z nowości wymienić można tryb co-operative do 4 graczy, miotacze ognia czy użycie w multi pojazdów oraz… psów. Treyarch mocno zrzyna rozwiązania z kultowej już "czwórki", tak więc powinniśmy być spokojni - powinno być równie dobrze.
Prognoza: 9/10
Warhammer Online: Age of Reckoning
Gatunek: MMO
Producent: Mythic
Wydawca: EA
Dystrybutor PL: EA
Data premiery: Jesień 2008
Platforma: PC
B: Gier MMO jest stosunkowo mało - w chwili, gdy czytacie te słowa, "Warhammer Online: AoR" rozszerzył to grono. Uniwersum Wojennego Młota doczekało się również kilku produkcji przeznaczonych dla pojedynczego gracza, jednak brakowało mi gry [i]stricte[/b] online osadzonej w tym mrocznym świecie fantasy. WAR ma dużą szansę na to, by Era Conana szybko się skończyła. Warto dodać, iż EA postawiło na walkę PvP oraz duże batalie, jak i działanie w grupie. Imponująco zapowiada się tryb RvR (Realm versus Realm). O tym, czy WAR będzie lepszy od Age Of Conan (a może nawet i WoW, kto wie...) przekonamy się... gdy autorzy poprawią kilka błędów występujących w warstwie technicznej.
Prognoza: 9/10
Krzysztof ‘Voltaire' Sykta & Kamil ‘Bigos' Bogusiewicz