PUBLICYSTYKA Gry a muzyka
AUTOR Iwo 'Cmq' Bąkowski
Już od czasów najstarszych gier towarzyszy nam dźwięk - dawno temu, gdy kończyły się lata osiemdziesiąte, pierwsze konsole wydawały zaledwie niezręczne piknięcia. Teraz, gdy XXI wiek leci już od dawna, nasze komputery i konsole obsługują znacznie lepsze rozwiązania. Karty muzyczne, dźwięk surround, głośniki 5.1, 4.1, 2.1, 7.2 i inne podobne bajery stają się standardem. Nawet w recenzjach jedną z najważniejszych ocen jest ta za doznania naszych uszu.

Symphonic Game Music Concerts
Symphonic Game Music Concerts

Ta ważna sprawa, jaką jest dźwięk, reklamuje grę jeszcze przed jej premierą. Przecież oglądając trailer - zapowiedź gry - zwykle w tle słyszymy jeden z popularnych zespołów. Zależy do od studia - niektóre wykorzystują efektowne chóry i utwory instrumentalne, inne zaś wykupują licencję na topowe kawałki z gatunku rocku. Często ekipy mają własnych dźwiękowców, którzy tworzą wszystko, co ma brzmienie - przykładem może być nasz Wiedźmin, a także układ jego autorów - CDP Red i Scorpika.

Przecież bez odpowiedniego podkładu muzycznego nie dałoby się stworzyć dobrej gry. Wyobrażacie sobie horror bez klimatycznych dźwięków? To tak , jakby oglądać straszny film o dwunastej w południe i przy odsłoniętych roletach. To zdecydowanie mija się z celem. Tak samo przy samochodówkach - tylko arcydzieła pokroju Test Drive Unlimited radzą sobie bez muzyki (ale, jak pamiętamy - i tam można puścić podkład, często się zresztą pojawiający), reszta potrzebuje czegoś dynamicznego. Identyczna sytuacja ma się zresztą z głosami. Pamiętacie Fallouta? Tych specyficznych bohaterów ze swoimi dialogami? Wyobraźcie sobie, że zamiast ich głosów nie ma nic, tylko pustka i napisy na dole...

Symphonic Game Music Concerts
Symphonic Game Music Concerts

Niektóre dzieła potrafią zbierać wysokie oceny głównie dzięki dźwiękom. Przykładem jest choćby seria Grand Theft Auto. Każda z części, zwłaszcza Vice City posiadała muzykę pozwalającą wejść w grę, przekroczyć tę niewidzialną ścianę. Podobnie z Need for Speed: Underground i Def Jam: Fight for NY. Te dwie gry opierały się na świecie raperów, pokazywały, jak ważna dla nich jest muzyka.
Wspomnieć należy też o grach sportowych od EA. NHL ma ciężką, czasem nawet metalową muzykę, NBA dźwięki czarnych, zaś FIFA popowe kawałki - każda z tej serii ma soundtrack pasujący odbiorcom. Nie zapomnijmy też o Falloutach, Hitmanie, Metal Gear Solid i innych wyjątkowych grach, o których podkładzie nie zapomnimy.

Symhponic Game Music Concerts
Symhponic Game Music Concerts

Do niektórych arcydzieł dołączane są także soundtracki - wspomnieć mogę o konsolowych Gears of War. Dźwięki z gry bardzo często są dodatkiem do edycji kolekcjonerskiej, tak jak będzie u swojskiego Wiedźmina. Prawie każdy z graczy kojarzy nazwiska sław zajmujących się głównie podkładami do gier. Jesper Kyd wraz z Hitmanem i Kane & Lynch: Dead Man, Adam 'Scorpik' Skorupa z Gorky i Witcherem - powinniśmy kojarzyć te nazwiska.

Powoli zaczynają powstawać serwisy zajmujące się tylko i wyłącznie dźwiękami z gier. Polskie, obcojęzyczne - w internecie jest ich wręcz masa. Muzykę doceniają także na targach Games Convension odbywających się w Lipsku. Już od kilku lat konferencje otwiera Symphonic Game Music Concerts, czyli specjalne wydarzenie, na którym do naszych uszu docierają dzieła stworzone w przeciągu kilkunastu lat, od samego początku branży.

Adam 'Scorpik' Skorupa
Adam 'Scorpik' Skorupa

Pamiętajmy też o fanach i zwykłych graczach. Sami możemy stworzyć coś bardzo dobrego, nagrywając akcję gry, dorzucając swoją ulubioną muzykę i wrzucając na YouTube. Przecież tak często zobaczyć można takie filmy, prawie zawsze bardzo ciekawe. Jeśli nie mamy odpowiedniego oprogramowania i tak nie jesteśmy na straconej pozycji. Odpalmy ulubioną grę, ulubioną płytkę i grajmy do upadłego! :) Ale nie można zapomnieć o autorach współpracujących z twórcami gry - oni też powołują do życia coś świetnego.