ZAPOWIEDZI Europa Universalis III: Napoleon's Ambition
AUTOR 'sztab.com'
Proszę państwa, oto Europa Universalis III. EUIII jest niespokojna dziś. Czyżby coś się miało wydarzyć? Dymy i huki, które były ucichły od czasu premiery, znów dają o sobie znać. Najwidoczniej Johan za Bałtykiem szykuje lifting dla naszej świeżej bułeczki.

Wydawany od pewnego czasu na forum gry Dziennik Johana, prezentuje postęp prac nad grą i wprowadzane ulepszenia. Ogólnie rzecz biorąc gra zbliży się klimatem do EUII. Oto skrót tego, co zaprezentował Johan na forum Paradoxplaza.com.

Handel

Twórcy postanowili, że powróci opcja automatycznego wysyłania kupców. Do tej pory mam mieszane odczucia w stosunku do niej, lecz mam nadzieję, że ten dodatek je zmieni. Otóż dodano sporo usprawnień do AI sterującego tym aspektem. Gracz będzie mógł ustawić dla każdego ośrodka handlowego priorytet: wysoki, średni, niski i zakaz wysyłania kupców. Ponadto będzie można samemu tworzyć i likwidować centra handlu! Wymagane będzie oczywiście spełnienie pewnych wymagań (dla utworzenia centrum: dana prowincja musi handlować z centrum handlowym innym niż gracza, a wolumen obrotu w tamtym centrum musi wynosić co najmniej 400 dukatów, koszt utworzenia to 500 dukatów; dla zamknięcia centrum: centrum musi mieć obrót mniejszy niż 300 dukatów i musi należeć do gracza). Wprowadza to zupełnie nowy element strategii - nie można podzielić swojego centrum, ale wróg może nadszarpnąć nasze ośrodki.

Europa Universalis III: Napoleon's Ambition
Europa Universalis III: Napoleon's Ambition


Ponadto powrócono do rozwiązań z EUII dotyczących mapy handlowej. Teraz w widoku handlowym będziemy mogli szybko zorientować się jakie produkty wytwarza dana prowincja oraz dowiedzieć się czy ma ona manufakturę.

Statystyki

Okno statystyk zostało trochę przebudowane, by ułatwić nam budowanie nowych budynków. Otóż do tej pory procedura ulepszania prowincji była dość czasochłonna i wymagała wielu kliknięć, zamykania i otwierania okien. Teraz wszystko można obsłużyć za pomocą ekranu statystyk. Bez przełączania się miedzy oknami można wyszukać odpowiednią prowincję i wybudować w niej ulepszenie.

Europa Universalis III: Napoleon's Ambition
Europa Universalis III: Napoleon's Ambition


Wojna

Jest to prawdopodobnie najbardziej rewolucyjna zmiana i jako taka, wywołuje spore kontrowersje. Otóż prowadząc wojnę, będzie dostępne okno z informacjami na temat stron biorących udział w konflikcie i historii potyczek. Dane podane w tym okienku to: zdolność do dalszego prowadzenia wojny, wyczerpanie wojną, stabilność oraz liczebność wojsk każdej ze stron. I tutaj pojawia się problem; jeżeli otrzymamy w ten sposób komplet prawdziwych informacji o wrogu, to pryska cały czar tej przejmującej niepewności i pełnego napięcia oczekiwania na odpowiedź wroga. Mając wszystko wyłożone jak na talerzu, będzie można z niemal stuprocentową pewnością stwierdzić czy wróg przyjmie czy odrzuci naszą propozycję pokojową, czy warto dalej walczyć, czy już jesteśmy na przegranej pozycji. Są propozycje, by powiązać uzyskiwane w tym oknie informacje z systemem wywiadu - im lepsza penetracja szpiegowska wroga, tym dokładniejsze i pewniejsze dane byśmy otrzymywali.

Europa Universalis III: Napoleon's Ambition
Europa Universalis III: Napoleon's Ambition


Ponadto można będzie przemianować każdy regiment według własnego uznania, a zdziesiątkowane oddziały po bitwie zreorganizować - przesunąć tych co przeżyli do innych regimentów tak, by uzyskać jak najwięcej oddziałów o maksymalnym stanie osobowym i sile.

Kolonizacja i odkrycia

Każdy człowiek jest inny i oczekuje czego innego od gry. Wychodząc naprzeciw tym oczekiwaniom, twórcy wzbogacili menu opcji o nowe możliwości personalizacji gry. Otóż będzie można zmniejszyć kwotę potrzebną na wysłanie kolonisty do zera, a jego stopień zdolności kolonizacyjnych zmieniać w zakresie od 100 do 400 osób. Ma to znaczenie przy szybkości powstawania miast. Jeżeli gracz stwierdzi, że ekipa kolonizacyjna powinna być duża, to w kilku kliknięciach może stworzyć miasteczko w Nowym Świecie. Podobnie będzie można ustawić opcje dla dyplomatów, szpiegów i misjonarzy.
Europa Universalis III: Napoleon's Ambition
Europa Universalis III: Napoleon's Ambition


Ponadto będzie można ustawić własną szybkość z jaką państwo samoczynnie odkrywa nowe prowincje. Będzie można ustawić tę szybkość w przedziale od 25 do 200 lat, osobno dla prowincji morskich i lądowych.

Inny smaczek w grze to możliwość dowolnego nadawania nazw koloniom. Niech więc powstanie "Nowa Polska"!

Napoleonizowanie

Główną myślą dodatku jest wydłużenie gry o okres napoleoński. W związku z tym należy dodać do niej parę elementów które umożliwią grę w epoce Empire. Jednym z nich jest możliwość likwidacji Świętego Cesarstwa Rzymskiego. Jak wiadomo, Napoleon na jego miejsce stworzył tzw. Związek Reński. W grze ma być możliwość powtórzenia jego dokonań na tym polu.

Oczywiście cóż by to była za gra o Napoleonie, jeśliby nie było w niej rewolucji.. Dodatek Europa Universalis III: Napoleon's Ambition daje możliwość zaistnienia nie jednej, a wielu rewolucji. Każdy kraj europejski, który spełni wymagane kryteria, będzie mógł przejść rewolucję. Rewolucja, czyli obalenie monarchii absolutnej i dojście do władzy ludu, oznacza zagrożenie dla innych monarchii, wiec niejako z automatu wybuch rewolucji pociąga za sobą wybuch wojny. Kraj, któremu uda się wyjść z rewolucji obronną ręką ma wielkie szanse na dominację na świecie, ze względu na sprawność państwa po rewolucji (ustawienia polityki) i duży prestiż. Dostępne będą dwie nowe formy rządów: Republika Rewolucyjna i Imperium Rewolucyjne. Ponadto wprowadzono specjalne zdarzenia dla Francji. Otóż można zacząć grę pod znakiem monarchii francuskiej, a skończyć jako przywódca "trójkolorowych".

Europa Universalis III: Napoleon's Ambition
Europa Universalis III: Napoleon's Ambition


Trochę historii

Jeżeli już mowa o wydarzeniach, to warto wspomnieć, że gra została gruntownie naprowadzona na ścieżkę historyczną. Teraz będzie można zobaczyć historycznych monarchów pojawiających się z dokładnością podręcznika do historii.

Europa Universalis III: Napoleon's Ambition
Europa Universalis III: Napoleon's Ambition


Oczywiście możliwe są zdarzenia losowe, np. wcześniejsza śmierć władcy i pojawienie się rady regencyjnej. Ma to na celu zmniejszenie schematyzmu i przewidywalności gry, a co za tym idzie podniesienie grywalności. Ma ja poprawić też możliwość ustawiania budowy statków w kolejki - nie trzeba będzie za każdym razem sprawdzać czy stocznia jest wolna - po prostu za jednym razem można ustawić kolejkę budowy całej floty.

Europa Universalis III: Napoleon's Ambition
Europa Universalis III: Napoleon's Ambition


Niestety tak jak w przypadku większości liftingów, tak i ten jest on kosztowny i dostępny dla wybranych. Próżno będzie szukać pudełek z Europa Universalis III: Napoleon's Ambition w sklepach. Gra dostępna będzie tylko w dystrybucji elektronicznej poprzez portal Gamer's Gate. Niestety. Możemy jedynie mieć nadzieję, że ludzie o "mocy sprawczej" w Paradox zmienią zdanie i wydadzą grę w normalnej formie.

Autor: Mande

Tekst pochodzi z największego polskiego serwisu o grach strategicznych - Sztab VVeteranów - klubu miłośników strategii, wojskowości i historii

oryginalna zapowiedź
METRYCZKA
GATUNEKhybryda strategii turowej i rts
PRODUCENTParadox Interactive
WWWoficjalna strona