ZAPOWIEDZI Medieval II Total War: Kingdoms
AUTOR Paweł 'Dowodca_Pawel' Płaza
Kiedy usłyszałem o dodatku do Medieval II: Total War ogarnęła mnie radość, radość ta była tym większa, kiedy usłyszałem o kolejnym, tym razem do gry Company of Heroes. Rzadko kiedy tak dobre informacje przychodzą w tak krótkim odstępie czasu!

Niestety, jak przeczytałem tytuł rozszerzenia do Medievala, mina mi zrzedła. "Kingdoms"?! Co to za nazwa? A gdzie "Invasion"?! Co prawda "Kingdoms Invasion" brzmiałoby wyjątkowo głupio, a lepszej nazwy nie znajduję (oprócz "Bug Invasion", ale to zbyt kontrowersyjne), ale tradycja to tradycja! Powinni lepszą nazwę znaleźć, a nie odcinać się od poprzednich dodatków (nie uwzględniam z oczywistych powodów bękarta "Alexandra")!

Polska, Biało-czerwoni!

Pominę już jednak haniebną kwestię nazwy, bo w świetle proponowanych zmian, jestem, z trudem, gotów to wybaczyć. A co znajdziemy wśród zmian? Choćby kampanię, która rzuci nas w sam środek wojny z Zakonem Krzyżackim. Co prawda niektórzy Polscy gracze zwrócili już uwagę na "niepolską" nazwę kampanii "Teutonic" (kłaść nacisk na tych barbarzyńców i namawiać do podbojów Polski i Litwy?! Bluźniercy! Nieważne, że dzięki tej nazwie łatwiej skojarzyć dany okres historyczny i jest bardziej charakterystyczna...), ale kto by się nimi przejmował :). Tak czy inaczej, wątpliwości budzi sposób, w jaki zostanie rozwiązane rozbicie dzielnicowe Polski, czy też późniejsza unia Polsko-Litewska (czy w ogóle będzie możliwa, poza zwykłym sojuszem). Przechodząc jednak do meritum, w kampanii zapewne będziemy mieli możliwość pokierowania Polską, Litwą, Nowogrodem, Zakonem, Niemcami i Duńczykami. Gracze już przewidują możliwe scenariusze rozwoju kampanii, jak walka Zakonu z Litwą, Polski z Niemcami i Duńczyków z Nowogrodem o półwysep Skandynawski. Tym niemniej już nie mogę się doczekać kolejnego Grunwaldu (lub jak to woli Tannenbergu).

Wodzu, w którym wigwamie ma być ta impreza?
Wodzu, w którym wigwamie ma być ta impreza?



Po tym, jak zamęczymy Krzyżaków (bo chyba nie odważycie się nimi grać i łupić Litwinki?!), sami się nimi staniemy i będziemy uczestniczyć w krucjacie do Ziemi Świętej. Staniemy tam na czele Królestwa Jerozolimskiego, Antiochii i będziemy walczyć z niewiernymi Egipcjanami. Szczypty smaku doda jeszcze konflikt bizantyjsko-turecki i ci przeklęci Mongołowie.

Jeśli obronimy już Ziemię Świętą przed zakusami pogańskich łap, czeka nas "działalność misyjna" w Ameryce [czyli mordowanie i grabież - Volt.]. Tak, tak, jak ktoś ma takie aspiracje, może stać się drugim Cortezem i nieźle zamieszać u Azteków. Oprócz jednak starych znajomych, Azteków i Hiszpanów, zobaczymy nowych, Apaczów, Majów, Tarascanów, Chichimeków, Tlaxcalteców (przepraszam, jeśli coś pomyliłem, palce się plączą przy tych nazwach). Czyż nie będzie wspaniale złupić sobie Tenochtitlan?

Medieval II Total War: Kingdoms
Medieval II Total War: Kingdoms



Z zagrabionego złota (pamiętajcie o inflacji!) sfinansujemy bunt szkocki i poprowadzimy go niczym William Wallace przeciw Anglikom, by uzyskać "FREEEEEDOM!". Oprócz tych dwóch papużek nierozłączek spotkamy także Norwegów, Walijczyków i Irlandczyków.
Statystyka

Po prezentacji czterech mini-kampanii, czas na kolejne liczby. Dostaniemy w swoje łapy nowych 13 nacji, 150 jednostek, 6 scenariuszy do rozgrywki wieloosobowej i 20 map. Mamy dostać także pokaźną ilość wydarzeń historycznych, relikwii i nowych misji, w tym misja od baronów, którzy mają już dosyć tyranii angielskiego króla i zwracają się do ciebie o pomoc w utworzeniu nowego państwa.

Mniej więcej tu zakopałem Świętego Graala
Mniej więcej tu zakopałem Świętego Graala



Wreszcie dostaniemy możliwość kierowania posiłkami, dzięki czemu bitwy będą jeszcze większe, jeszcze bardziej widowiskowe, jeszcze bardziej wymagające, jeszcze bardziej ekscytujące, jeszcze bardziej sprzętożerne.

Ale nawet masy mięsa armatniego niestety nie zasypią swym ciałem fosy, bo i to nieszczęście dla oblegających się pojawi. Nie doszukałem się niestety informacji o gorącym oleju lanym na głowy wrogów, ale miejmy nadzieję, że też dane będzie nam go doświadczyć.

No i dostaniemy jeszcze tryb multiplayer w trybie kampanii! Co prawda jedynie w trybie hot seat, czego szczerze mówiąc nie jestem w stanie sobie wyobrazić (w szczególności bitwy między graczami, zamieni się w turówkę czy co?), ale ważne, że pierwszy krok w tym kierunku został zrobiony i być może kiedyś otrzymamy kampanię w prawdziwym multiplayerze. Zapowiadane są też inne zmiany, jak wzrost znaczenia religii, którym mają być podporządkowane nawet drzewka technologiczne, a także możliwość stawiania fortów/zamków, które nie znikną po ich opuszczeniu.

Medieval II Total War: Kingdoms
Medieval II Total War: Kingdoms



Niestety, nie wszystko jest takie różowe jak się wydaję, bo jedna rzecz napawa mnie obawą. A tą rzeczą jest, jak zwykle, wierność historyczna. Bohaterowie mini-kampanii (na szczęście podobno tylko tej, dotyczącej krucjat) mają posiadać specjalne umiejętności (Ryszardzik wleje męstwo do lwich serc tchórzów, bizantyjski cesarz poświeci błyskotkami i tym samym przekupi naszych wojowników w czasie walki). Już zacieram rączki, by rozwinąć mego króla, Bolesława Śmiałego, do poziomu 25 i uzyskać specjalną umiejętność zabijania księży i kardynałów... Niepokojące są też niektóre sceny z trailera, pierwsza pokazująca konne odziały Apaczów (?) z muszkietami (?) (czy to nie było przypadkiem kilka wieków później?), a także ręczne miotacze ognia u bizantyjskich piechurów (ku mej ciekawości okazało się, że takie stacjonarne miotacze istniały, powątpiewam jednak w istnienie wersji ręcznej, niczym z XX wieku). Ale przeżyliśmy słonie z armatami, to przeżyjemy i to.

A to wszystko w październiku

A przynajmniej miejmy taką nadzieję. Osobiście, z jednej strony z niecierpliwością czekam na te dodatki (nie zapominajmy o CoH!), z drugiej żałuję, że będą one dopiero na jesieni. W wakacje jak zwykle nic ciekawego nie będzie, a już na początku roku szkolnego będę zagrożony... Ech...
METRYCZKA
GATUNEKStrategia
PRODUCENTCreative Assembly
WYDAWCASEGA
DYSTRYBUTOR PLb/d
WWWoficjalna strona
DATA PREMIERYPaździernik 2007
MOIM ZDANIEM
Krzysztof 'Voltaire' Sykta
A mnie ciekawi, czy przy okazji dodatku CDProjekt wyda w końcu patch poprawiający tłumaczenie, wołające miejscami o pomstę do nieba… W szczerze to wątpię, ale trzeba być dobrej myśli…

Jeżeli chodzi o inwazje, to te były już dostępne w podstawce (najazd mongolski i tatarski), stąd też pewne odświeżenie konwencji. I bardzo dobrze. Jedyne czego mi brakuje, to minimapy pozwalającej na prowadzenie Wojny Stuletniej. Przydałyby się też kampanie bitewne w stylu Aleksandra lub pierwszego Medievala (np. bitwy cesarza Barbarossy…)